کار با نوار برای موسیقدان خوب شدن
تئوری موسیقی -آهنگ سازی-هارمونی-کنترپوان-ساز شناسی-ارکستراسیون-پیانو
در آینده تصمیم دارم یک سایت بسیار پیشرفته با تمام امکانت داشتن هنرستان موسیقی ودانشگاه موسیقی بسازم که به شما خدمت کنم
یک شنبه 18 دی 1390برچسب:, :: 16:48 :: نويسنده : music1400

برای موسیقی دان خوب شدن , ابتدا باید شنونده خوبی بود. اول معلومات خودمون و بالا میبریم ومروری بر علم آموخته خود میکنیم. گوش خودمون را به دنیای موسیقی حرفه ای تر میکنیم.

واز طرفی هم هر چه از طریق نوار یا استاد یا کتاب یاد گرفته ایم با موسیقی واقعی وحرفه ای پیوند میدهیم وبرای خودمان و شنونده موسیقیمان در آینده شیرین و وزیبا وملموستر میشود ودر کمان هم عمیق تر میشود.

مرحله 1

1. اولا" از گوش دادن به نوار برای لذت جدا" خود داری کنید وذهنتان را بیشتر به بار فنی موسیقی جلب کنید.

2.اولا" یک موسیقی ایرانی انتخاب کنید که هم روان وهم بار فنی بالا وبهتر است موسیقی کلاسیک باشد ویا از خوانندگانی چون معین - امید- سیاوش قمیشی- بیژن مرتضوی-مهستی -هایده-حمیرا-فتانه -آصف- منصور-فرشید-گوگوش ولیلا -داریوش-مهرنوش-وخوانندگان درجه یکی یا سوپر استار که در تنظیم وساخت آهنگ اینان توجه وتوجه بیشتری شده است.

ضمنا" سعی کنید از یک کیلیپ خاص از یک خواننده وکلا" از یک نوار یا سی دی استفاده کنید.

3.حالا موزیک انتخاب شده خودتان را بارها گوش کنید وهمراه ملودی وخواننده زمزمه کنید بارها وبارها که موسیقی انتخابی در ذهن شما ملکه شود.

4. پس از طی این مرحله اکنون به ضرب زدن یعنی با سر -پا -دست- هر کدام که راحترید ضرب بزنید  البته پس از حرفه ای شدن با فکرتان میتوانید ضرب بزنید.راستی حالا که با ضرب زدن همراه موسیقی استاد شدید میتوانید سرعت ضرب زدن خود(سریع -متوسط-سنگین) بارها وبارها کم و زیاد کنید وقطع و وصل و پس از ان به ارامی موزیک خود برسید.حتی میتوانید ضرب زدنتان راگم کنید یا مکس کنید وسپس باز همراه ملودی وهارمونی موردنظر ضرب بگیرید.

5.اکنون ملودی وملودیهای آهنگ انتخابی را بارها با صدای ( لا ) ویابا   صدای  (دا) وغیره

وسپس حفظ میکنیم.

6.اکنون به صدای سازها دقت میکنیم وهر کدام را مشخص میکنیم مخصوصا" در زمان اجرای (سلو یا تکی)وکیفیت صدا ی سازها

مرحله 2

1.با دقت در ریتم آهنگ باید تشخیص دهیم که ریتم یا ضربها   2تای ویا 3تای هستند.

2.برای بار دوم ضمن زمزمه کردن به طریق گام خوانی نت دو(تونیک)را شناسائی کرده وگام آهنگ را میخوانیم.

3.حالا سازهای زهی را دنبال کرده(در صورت چند صدائی بودن) وکیفیت اجرائی انها را بخاطر بسپاریم. البته از شخص با تجربه کمک گرفتن به سرعت وکیفیت کار میفزاید.

مرحله 3

1.حالا ضرب میزنیم همراه آهنگ  ولی دقیق وصحیح تر وسرعت ضرب را با  آهنگ هماهنگ میکنیم-- گام آهنگ مورد نظر را به صورت اصلی مینویسیم. برای این کار:

الف:نوت دو را شناسائی کنیم وبخوانیم

ب:صدای دو را که میخوانیم با شستیهای پیانو یکی یکی که مینوازیم برای همصدا بودن ان با ملودی مورد نظر مطابقت میکنیم تا شستی همصدا را پیدا کنیم که در واقع همان تونیک اصلی است.

ج:حال که تونیک را پیدا کردیم وصدا را هم داریم گام را میخوانیم- مثال اگرشستی پیانو   گام را لایافارا نشان داد اولی گام اصلیش لا و دومی گام اصلیش فا است.

2.ضمن گوش دادن به آهنگ  -صدای سازهای بادی چوبی راتعقیب میکنیم(کلارینت -فلوت-ابوا- وغیره) ناگفته نماند در انتخاب نوع سازها خود مختارید میتونید هر گروه سازی را انتخاب کنید.

مرحله 4

1.ضمن گوش دادن به آهنگ به ریتم آن دقت میکنیم بعد باید تشخیص بدیم اهنگمان در  ریتم 2ضربی- 3ضربی یا 4ضربی است.

2.گام را به طریقی که گفتیم میخوانیم سپس نمونه های کوچک چند نتی را در قطعه مورد نظر پیدا کنیم مخصوصا" زمان فرودها   برای مثال:

سی --------------------------------دو                     ر ----------------------------- دو

سی ------- ر -------------------- دو                     ر ----------------- سی-------- دو

3. حالا صدای سازهای  بادی و برنجی را مانند  ترومپت - هورن - و ترومبون  تعقیب کنیم وکیفیت در اجرایشان را بخاطر بسپریم.

مرحله 5

1.همزمان با گوش دادن به موزیک میتونیم جملاتی که به صورت سرضرب ویاضرب بالا است بشناسیم.

2. ضمن ضرب زدن صحیح ومرتبهمراه موزیکسعی کنیم سیاه نقطه دار و چنگ (  )را شناسائی کنیم.(در ابتدا حتی یکی دو مورد رابشناسیم کافیست)

3. با دقت در ملودی مورد نظر حرکات گام وار  و آرپژ مانند را بشناسیم ودر صورت امکان همراهش بخوانیم.

4.خط ملودی مورد نظر را تعقیب کنیم.( البته این تعقیب در مورد قطعات چند صدائی صدق میکند وگرنه صداهای تک صدای یک خط موسیقی بیش ندارند.

مرحله 6

1.ضمن دقت در ریتم موزیک

 

الف :گروه نتهای دو لا چنگ  (  )را شناسائی کنیم.

ب:نتهایی که به صورت ضد ضرب اجرا میشوند را شناسائی کنیم.

 2.نت یا شروع های (سل ---- دو) ونظایر آنها دقت شود.

3. حالا بم ترین صدا یعنی (باس) را در قطعه موزیک دنباکنیم.

مرحله 7

1.ضمن ضرب زدن همراه ریتم
الف:ترکیب چنگ نقطه دار ودولا چنگ (   )رابشناسیم.

ب:هر جا به سنکپ برخورد کردیم آنرا مشخص کنیم

2.با دقت در ملودی

الف: نت میmiرابشناسیم به خصوص در ایست ها

ب: (مارش ملودی) نمونه های مشابه ملودیک را بشناسیم

3.در قطعات چند صدائی گروهی ملودی مینوازند وگروهی دیگر ملودی را همراهی میکنند فقط گروه همراهی کننده راتعقیب کنیم.

مرحله 8

1.ضمن دقت در ریتم هر کجا به تریوله  برخورد کردیم مشخصش کنیم

2.با دقت در ملودی

الف:نت فا faرا بشناسیم

ب:نمونه های ملودیک مثل (فا ---- می)-(فا ---می --- ر--- دو)ونظایر مانند آنها را بیابیم

ج:مشخص کنیم که گام موردنظرمان ماژور ویا مینور است

3.سه نوع طرز اجرا را مشخصکنیم ودقت کنیم که کیفیتشان در سازهای مختلف چگونه است.

1.متصل  ---2.جدا جدا(Detache)---   مقطع(Staccto)

مرحله نهم

1.با دقت در ریتم نوع دقیق میزان را مشخص کنیم(4/2--4/3--8/6وغیره...)

2.با دفت در ملودی وملودیهای آهنگ انتخابی نت لا  la را شناسائی کنیم ونمونه های فوق را بشناسیم (لا--------- سی -------- دو) و(می -------- لا ---------- سل) ونظایر آنها

3.ریتم پایه (اصلی)که درکشور ما بوسیله تنبک ودف و  درام و  تومبا  و طبل و سنج وغیره در کل سازهای کوبه ای هستند نمونه ریتمیک ان را مشخص کنیم وحرکت سازهای کوبه ای وضربه ای را دنبال کنیم.

مرحله دهم

1.باز هم موسیقی انتخابی را گوش فرا دهید وهمراه آن ضرب بزنید وبرای تست خودتان عمدا"توقف کنید و مجددا" ضرب را همراه موسیقی فوق بگیرید یعنی ریتم را گم کنید ومجددا" پیدا کنید.

2.آکورد وآرپژنمایان و هفتم نمایان را بشناسیم و آنها را بخوانیم (این اکوردها بیشتر در خاتمه جمله ها یا عبارتهای موسیقی نمایان میشوند ونوعی حالت پایان دارند)

3.نوع سازهای کششی را درموسیقی فوق نسبت به منطقه اجرای موسیقی پیدا کنیم

برای مثال ایران(کمانچه-نی  و...) وحالا نوبت سازهای مضرابی (مانند-تار-سه تار- سنتور و...)

مرحله یازدهم

1. با دقت در ریتم مورد نظر ریتم های مختلف دیگر پیداکنیم,(برای مثال امکان داره یک موسیقی از ابتدا  تا انتها چندین بار ریتمش عوض شود یا در نمونه های مشخص ریتمیک در  بخش ملودی  وهمراهی باهم فرق داشته باشند.

2.انواع مختلف گام های مینور  و ماژور بصورت کامل یا ناقص مشخص کنیم.

3.حواسمون را به حالتهای اجرای مانند(P, کرشندو, دکروشندو , و...)جمع  وشناسائی کنیم .

مرحله دوازدهم

1. بادقت به موزیک و شناخت نت دو وانتخاب جمله اول موزیک وضرب زدن همراه ریتم آن وانتخاب نوع میزان (2ضربی-3ضربی-وغیره) حالا در یک حامل دو خطی ریتم وسپس ملودی رادر جمله اول مینویسیم وباقیه جمله پس از نوشتن جمله اول آسان است.

2.ممکن است نت ها خارج از گام دو  باشد (دیز--بمل) انها را مشخص میکنیم البته روی ساز انقدر بالا وپائین میکنیم تا نت همصدا را در بیاوریم.

3.اکنون ما آهنگمان را در گام دو نوشته بودیم آن را را به گام مورد نظر میخواهیم انتقال دهیم باید نت تونیک موزیک را در روی ساز  امتحان کرده تا آن نت همصدا با تونیک موزیک باشد مثلا اگر نت انتخابی فا بود گام آهنگ فا میباشد.

4. پس از یافت گام مورد نظر اکنون نت های نوشته شده را به گام مزبور انتقال میدیم.

5. این طریق نت نویسی در اوائل کار بسیار دشوار وطولانی میباشد. وممکن است نتها هم دقیق نباشد واشتباح هم فراوان ولی نگران نباشید چون به مرور هم اشتباح کم میشود وهم سرعت بالا میرود.

5. امکان پرسش از کسانی که در این امر استادن نیز بسیار کمک خواهد بود.

خسته نباشید وبسیار سعی کنید چون در امر آهنگ سازی -خوانندگی --ونوازندگی بسیار شمارو باهوش با استعداد وهنرمند وزبر دست خواهد کرد.      ممنون وموفق

مطالبی  که  کار   با  نوار  اینجانب   را  کامل   مینماید


این مطلب  را از  آقای   عابدی  نقل  میکنم  مدیر  وب  کرگ   ایران

 
 
 یک آهنگ در چه گامی نواخته می‌شود ؟
همانگونه که می‌دانید، ملودی یک آهنگ از تعدادی نت تشکیل شده که طبیعتا این نت‌ها با یکدیگر فاصله‌های مختلفی دارند.

برای مثال تکه‌ای از آهنگ "تولد تولد تولدت مبارک" را که برگرفته از یک ترانه معروف فارسی اثر "انوشیروان روحانی" است را در نظر بگیرید:

این تکه را می‌توان به ترتیب با نت‌های " (سل، سل، دو، سل، سل، دو) (سل، سل، دو، دو، سی، لا، سی)" نواخت.

فاصله این نت‌ها در پرانتز اول به صورت زیر است:

سل ( 0 پرده ) سل ( 5/2 پرده ) دو ||| سل ( 0 پرده ) سل (5/2 پرده ) دو

اما شما مجبور نیستید، این آهنگ را حتما با "سل" شروع کنید و فقط با استفاده از این نت‌ها بنوازید، شما می‌توانید این آهنگ را از هر نتی شروع کنید، مشروط بر اینکه فاصله بین نت‌ها را تغییر ندهید.

برای مثال فرض کنید، نوازنده‌ای این آهنگ را از نت "دو" شروع کند، بنابراین ترتیب نت‌ها باید اینطور باشد:

"(دو، دو ، فا، دو، دو، فا) (دو، دو، فا، فا، می، ر، می)"

ببینید نت‌ها عوض شده اما فاصله بین آن‌ها دقیقا مانند قبل است، یعنی

دو ( 0 پرده ) دو ( 5/2 پرده ) فا ||| سل ( 0 پرده ) سل (5/2 پرده ) دو
در این صورت آهنگ تولد با یک تنالیته دیگری به صدا در خواهد آمد.

به عبارتی ما آهنگ تولد را در گام دیگری نواخته‌ایم.
 
چگونه می‌توان گام یک آهنگ را تشخیص داد ؟
اولین مسئله برای تشخیص آکوردهای یک آهنگ تشخیص گام آهنگ است.

هنگامی که بحث تشخیص گام آهنگ مطرح می‌شود منظور این است که دو موضوع باید روشن شود.

یک) "نت درجه اول" یا "تونیک" که گام به اسم آن نامیده می‌شود، چیست ؟

دو ) آیا گام "ماژور" است یا "مینور" ؟


اصولی‌ترین روش برای پاسخ به سوال اول نگاه کردن به علامت سرکلید است.

اگر به نت‌های آهنگ‌های مختلف نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بعد از سرکلید تعدادی علامت "دیز" یا "بمل" قرار داده شده، با یادگیری تئوری موسیقی و یا مراجعه به قسمت پایانی کتاب بیر می‌توانید با مشاهده سرکلید یک آهنگ به نام گام پی‌ببرید.

همانطور که قبلا هم گفتیم غیر از گام‌‌های "دو ماژور" و "لامینور" که هیچ علامت سرکلیدی ندارند ( با کلیدهای سفید نواخته می‌شوند ) ، بقیه گام‌ها دارای یک یا چند علامت سرکلید می‌باشند.

به یاد داشته باشید که یک علامت سرکلید ثابت، متعلق به دو گام است، یکی "ماژور" و یکی "مینور" که نت درجه اول آن‌ها نیز با هم متفاوت است.

برای مثال اگر بعد از سرکلید، یک علامت "دیز" وجود داشته باشد، گام آهنگ ممکن است، "سل‌ماژور" یا "می‌مینور" باشد.

تشخیص نام گام با استفاده از سرکلید موضوع بحث فعلی ما نیست.

موضوع فعلی ما این است که چگونه می‌توان با استفاده از شنیدن یک آهنگ نت اصلی گام را کشف کرد.

اینجا کار کمی پیچیده تر می‌شود و شما به یک کیبورد و یک قوه شنوایی حساس احتیاج دارید.

برای رفع این مشکل من روشی ابداع کرده‌ام که البته آموزش آن بیشتر در کلاس‌های حضوری است اما چون فعلا این امکان وجود ندارد، در این تاپیک سعی می‌کنم آنرا به شما آموزش دهم.

توجه داشته باشید این روش ممکن است با خطا همراه باشد و اساسی‌ترین راه همان توجه به علامت سرکلید می‌باشد.
 
روش تشخیص تونیک با استفاده از نت پایانی
همان‌گونه که گفته شد اولین قدم برای به دست آوردن آکوردهای یک آهنگ،‌تشخیص گام آهنگ و اولین کار برای بدست آوردن گام آهنگ، پیدا کردن نت درجه اول گام یا تونیک است.

مطابق یک اصل، اکثر قریب به اتفاق آهنگ‌ها، ازجمله آهنگ‌های پاپ که بیشتر مورد توجه کیبوردنوازان می‌باشد، با نت پایه ( درجه اول گام، یا همان تونیک) به پایان می‌رسند.

یعنی مثلا اگر آهنگی در گام "دوماژور" نواخته شده باشد، آخرین نت آن، قاعدتا باید "نت دو" ‌باشد.

به این نت اصطلاحا نت "کدانس" یا "فرود" می‌گویند و بنابراین به عنوان یک قاعده کلی می‌‌توان گفت فرود هر آهنگ روی نت پایه است یا اصطلاحا "کدانس روی تونیک" می‌باشد.

این اصطلاحات را از این جهت به کار می‌برم که شما اگر از روزی مایل بودید مطالب را جدی‌تر بیاموزید با اصطلاحات تخصصی آشنا باشید.

نت پایه همان نتی است که گام به نام آن نامیده می‌شود، مثلا در گام "می‌مینور" نت تونیک "می" می‌باشد و اگر آهنگی در گام "می‌مینور" نواخته شود ( مثل نسخه اصلی خواب‌های طلایی ) آخرین نت آهنگ قاعدتا باید "نت می"‌ باشد.

بنابراین شما برای تشخیص گام یک آهنگ به صورت گوشی، باید سعی کنید آخرین نت آهنگ را که بعد از آن دیگر آهنگ به اتمام می‌رسد با دقت گوش کرده و آنرا روی پیانو یا کیبورد پیدا نمایید.

این کار خیلی مشکل نیست، خیلی هم دقیق نیست،‌ چون ممکن است در برخی موارد آهنگ به تونیک ختم نشود اما این موارد عمومیت ندارد.

برای این کار، قدم اول استفاده از یک پخش کننده آهنگ مثل MP3 پلیر و یک کیبورد می‌باشد، آهنگ را به قسمت پایانی بیاورید و دقت کنید با چه نتی آهنگ به پایان می‌رسد.
بعد این نت را روی کیبورد پیدا کنید.

دقت کنید، کیبورد شما به ویژه سیستم ترانسپوز در حالت استاندارد باشد، استاندارد این سیستم عدد صفر یا نت C می‌باشد، همچنین بسیار دقت کنید که کوک نت "لا" روی 440 هرتز تنظیم شده باشد. و سیستم‌های ربع پرده ( سری و کرن ) فعال نباشد.

به طور عمومی این تنظیمات به صورت پیش فرض روی اکثر کیبوردها تنظیم شده و اگر کاربر تغییری ایجاد نکرده باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

همچنین گاهی اوقات استفاده از نوار کاست یا فایل‌های کم کیفیت صوتی باعث می‌شود آهنگ کمی تندتر یا کندتر از حالت عادی پخش شود که این امر تا حدودی فرکانس نت‌ها را نیز تغییر می‌دهد، از اینرو افراد در پیدا کردن نت پایانی دچار مشکل می‌شوند، بنابراین لازم به یادآوری است که در ابتدای کار حتما از دستگاه‌های استاندارد برای این کار استفاده کنید تا گوش شما کم کم در این کار متبحر شود.

همچنین توجه داشته باشید، برای یافتن نت پایانی بهتر است از صدای پیانو ساز استفاده کنید و از انتخاب صداهای متفرقه خودداری فرمایید.

نیز توجه داشته باشید، که اکتاو میانی کیبورد بهترین محل برای امتحان نت پایانی است اگر چه ممکن است نت پایانی در آهنگ اصلی روی اکتاوی غیر اکتاو وسط اجرا شده باشد.
اکورد و فاصله
بسیار خوب تا اینجا آموختیم که چگونه می‌توان از طریق گوش دادن به یک قطعه به نت تونیک آن پی برد.

اما اینجا سوال مهم دیگری باقی مانده است و ‌آن اینکه قطعه‌ای که تونیک آن برای مثال "نت دو" می‌باشد، دو ماژور است یا دو مینور؟

اگرچه این سوال نیز پاسخی علمی دارد، اما در اینجا می‌خواهیم روشی بیاموزیم که بتوان از طریق شنیدن به جواب رسید.

برای آموزش این روش باید با مفهومی به نام تریاد آشنا شویم.

و قبل از پرداختن به تریاد لازم است نگاهی اجمالی به مفهوم آکورد و فاصله بیاندازیم.

بنا به تعریف آکورد عبارت است از ترکیب حداقل سه نت که در کنار همدیگر هارمونی بخشی از یک آهنگ را تامین می‌کنند.

عبارت حداقل سه نت به ما می‌گوید که ممکن است آکوردهای چهار نتی یا حتی پنج نتی نیز وجود داشته باشند.

اما حداقل تعداد نت لازم برای ایجاد یک آکورد سه نت است.

ولی فاصله چیست؟ فاصله عبارتی است که به ما نشان می‌دهد از یک نقطه تا نقطه دیگر روی پیانو چند نت اصلی وجود دارد.

برای مثال فاصله بین "نت دو" و "نت سل" پنجم است. چون نت‌های اصلی بین این دو عبارتند از : دو - ر - می - فا - سل ( پنج نت )

اما اینجا مشکلی وجود دارد، اگر از ما سوال کنند، فاصله بین نت‌های "سل" و "سی" چندم است می‌گوییم سوم.

زیرا این فاصله تشکیل شده است از نت‌های سل - لا - سی ( سه نت )

ولی اگر بپرسند فاصله بین نت‌های "سل" و "سی‌بمل" چندم است، چه باید بگوییم؟

چون بین "سل" و "سی بمل" هم سه نت اصلی وجود دارد ( سل، لا ، سی ) و فاصله قاعدتا همان سوم می‌باشد در صورتیکه این دو فاصله واقعا یکسان نیست!!
 
 
 فاصله سوم بزرگ و سوم کوچک
همان‌طور که در درس قبل گفته شد، گاهی اوقات فاصله دو نت متفاوت از یک نت ثابت نسبتا شبیه به هم است.

برای مثال در حالیکه فاصله بین "نت دو" تا "نت می" سوم می‌باشد، فاصله بین "نت دو" تا "نت می‌بمل" نیز سوم است.

اما مشکل در کجاست؟ همانطور که گفته شد، اصطلاح "فاصله" طبق تعریف به تعداد نت‌های اصلی بین دو نقطه اشاره دارد و تفاوت تعداد پرده‌های موسیقی بین آن دو نقطه مورد توجه قرار نگرفته است.

به همین جهت فواصل مختلف را با توجه به اختلاف پرده بین‌شان به سه نوع بزرگ،‌ کوچک و درست تقسیم کرده‌اند.

برای مثال اگر فاصله بین دو نت، سوم و به اندازه دو پرده باشد، می‌گویند این فاصله سوم بزرگ است. ( مثل فاصله بین نت‌های "دو" و "می")

اما اگر فاصله بین دو نت سوم، و به اندازه یک و نیم پرده باشد، می‌گویند این فاصله سوم کوچک است. ( مثل فاصله بین نت‌های "دو" و "می‌بمل" )

اینکه یک فاصله چه موقع بزرگ،‌ چه موقع کوچک و چه موقع درست نامیده می‌شود، در کلیه کتاب‌های هارمونی آورده شده و شما در صورت تمایل می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

اما آنچه برای این بحث ما کفایت می‌کند، این است که بدانید:

اگر فاصله بین دو نت سوم و یک و نیم پرده باشد به آن "سوم کوچک" و اگر فاصله بین دو نت سوم و دو پرده باشد به آن "سوم بزرگ" می‌گویند.

تریاد

گفتیم برای تشخیص ماژور یا مینور بودن یک آهنگ باید ابتدا با مفهوم تریاد آشنا شویم.

تریاد طبق تعریف عبارت است از نوعی آکورد متشکل از سه نت به فاصله سوم در ارتفاع

در این تعریف چند نکته حائز اهمیت است:

اول اینکه) تریاد آکوردی سه نتی است و البته هر آکورد سه نتی تریاد نیست.

دوم اینکه) زمانی یک آکورد سه نتی تریاد است که نت‌های آن در فاصله سوم قرار داشته باشند

سوم اینکه) کلمه در ارتفاع به معنای جلوتر است و با این حساب الگوی ساخت یک تریاد به صورت زیر می‌باشد.

نت آخر | فاصله سوم | نت وسط | فاصله سوم |نت اول


نظرات شما عزیزان:
نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آهنگ سازی-هارمونی-کنترپوان-ساز شناسی-ارکستراسیون-پیانو و آدرس music1400.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 26
بازدید هفته : 63
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 218761
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->